14 martie - Interviu cu Mirabela Mitu (Mama de la Scoala) - invatatoare la Scoala Internationala King George:"Am vazut copilul meu in fiecare elev" Veselie si rasete cristaline in curtea scolii, unde elevii se joaca entuziasmati. Din cand in cand, micutii alearga spre doamna invatatoare, care ii supravegheaza cu grija si atentie. O imbratisare sincera, o privire dragostoasa, un suspin, un suras, o strangere de mana sau un “doamna, mi s-a desfacut siretul”. O persoana dinamica si perseverenta, invatatoarea Mirabela Mitu ii ajuta pe copii si isi indeplineste atat rolul de invatator, cat si acela de prietena, de mama de la scoala. Cu ochii sclipind de bucurie, copiii roiesc in jurul ei, o asculta, o respecta si o apreciaza. Un om pasionat si dedicat, Mirabela ne-a povestit care a fost parcursul cu prima ei generatie, cum si-a indeplinit misiunea cu profesionalism si iubire, ce piedici a intalnit si cum a reusit sa depaseasca toate obstacolele. Acum, este invatatoarea clasei Pregatitoare A, o noua generatie de elevi carora le deschide drumul in viata. Cand ai debutat in profesia de cadru didactic? Ce te-a motivat si care au fost dorințele profesionale la inceput de drum?
Am debutat in profesia de cadru didactic acum aproximativ 10 ani. Daca ma intrebai la varsta de 3 ani ce imi doresc sa devin, cu siguranta iti spuneam ca profesor. Dupa foarte multi ani, chiar mi-am reamintit acest lucru. Eram organizata, am fost sef de clasa, exista un caiet de prezenta pe care il tinea seful clasei in gimnaziu, iar eu in fiecare zi faceam prezenta colegilor. Eram responsabila cu stampilarea cecurilor, cu fisele de la biblioteca si, desi eram impovarata cu foarte multe, nu simteam acest lucru si imi placea. Intotdeauna mi-am admirat dascalii, ceea ce faceau ei si cumva imi doream sa fac acelasi lucru. Dupa primul an in care am lucrat ca educatoare, m-a motivat inteligenta si deschiderea copiilor. Neavand copii prin preajma pana atunci, am fost extrem de surprinsa de receptivitatea si inteligenta lor, de cat de repede invatau. Am fost uimita de cate lucruri stiau la varsta aceea si mi-am dat seama cate lucruri pot sa faci cu ei. Dupa ce am ales sa profesez ca invatatoare, telul meu a fost sa ii fac pe copii sa vina cu drag la scoala. La prima serie, atat pentru mine, cat si pentru parinti a fost greu. Toti parintii intrebau: Ce facem? Ce ne asteapta? Este schimbarea de la gradinita, cum se vor acomoda? Persoana noua, institutie noua, colectiv nou. Era o mare schimbare si era normal sa fie asa. Principalul obiectiv al meu a fost sa ii fac pe copii sa vina cu drag, sa nu le fie teama, sa nu aiba emotii. Imi amintesc totusi ca atunci cand eram copil, seara, imi faceam asa o recapitulare: am invatat, am scris, imi era teama sa nu gresesc, sa fie bine, nu plecam linistita la scoala. Nu eram relaxata, aveam cumva apasari, nu eram impacata, maine ma trezesc si merg la scoala. Tocmai de aceea, mi-am dorit ca ei sa fie linistiti, sa vina cu incredere, sa nu aiba teama, chiar daca nu a reusit sa faca o tema, sa nu creada ca doamna il va certa sau va avea probleme. Intorcandu-ma la prima mea promotie de la King George, consider ca am reusit sa fac acest lucru, copiii aveau curajul sa imi spuna, sa comunice cu mine, aveau incredere sa imi spuna: doamna nu mi-am scris, nu am putut, nu am avut timp, dar astazi imi fac timp si recuperez. Adica de fiecare data le-am oferit sanse, am fost intelegatoare cu ei. Si pentru ca le-am oferit sanse, nu m-au dezamagit. Nu au profitat de faptul ca doamna este buna si le mai da o sansa. Mirabela Mitu: “Inca de la clasa pregatitoare mi-am propus sa ii fac pe copii sa vina cu drag si incredere la scoala” De cat timp colaborezi cu Scoala Internationala King George?
De sase ani colaborez cu Scoala Internationala King George. Ma bucur ca mi s-a oferit ocazia de a face parte dintr-o echipa profesionista, dedicata, implicata in formarea si dezvoltarea copiilor. Am gasit in acest colectiv multi prieteni, alaturi de care am avut parte de realizari frumoase. Cum sunt elevii intr-o scoala privata? Prin ce metode i-ai atras?
Copiii sunt copii pretutindeni, nu poti sa ii cataloghezi in vreun fel, adica pentru mine copil inseamna sinceritate, naivitate, frumusete, ceva ce nu poate fi inlocuit cu nimic. Am trecut direct la copiii clasei mele, care sunt copiii mei de la scoala: Inca de la clasa pregatitoare mi-am propus sa ii fac pe copii sa vina cu drag si incredere, sa nu aiba teama in ceea ce priveste activitatea noastra si sa le trezesc curiozitatea pentru explorare si cunoastere. Ceea ce am reusit sa fac. Nu stiu daca sunt diferente intre copii, sunt diferente intre relatiile pe care le au copiii cu profesorii in mediul privat si diferente in ceea ce priveste relatia intre profesori si copiii din mediul de la stat. Acolo, si timpul este altul, este mult mai scurt si numarul de copii este mult mai mare si ca atare, nu reusesti sa ii cunosti pe copii asa cum ar trebui sa ii cunosti. Dar, noi beneficiem de mai mult timp, numarul de copii fiind mai mic, categoric, ai timp sa ii asculti pe fiecare. Nu poti doar sa te ocupi de actul didactic si sa nu apuci sa il cunosti pe copil, sa stii exact ce ii place, ce nu ii place, ce se intampla acasa. Copiii au pasiuni, simt nevoia sa impartaseasca cu mine, vin si imi spun ce au facut in weekend, ce fac deseara, ca se duc la dansuri, ca au facut ceva la fotbal, ca au dat gol etc. Si ii ascult, am rabdare de fiecare data. Pentru ca daca nu ii ascult, au senzatia ca nu imi pasa de ei. Atunci cand un om vrea ceva de la tine si nu te asculta, nu poate exista chimia aceea. Trebuie sa le arati ca iti pasa de ei in orice moment, nu doar ca il ajuti sa rezolve probleme la matematica. Ma intereseaza si ce ai facut la fotbal, ai dat gol, nu ai dat, ai reusit, ai castigat, nu ai castigat, ai dansat bine la balet, ai castigat un concurs, nu ai castigat, ii incurajez si pe partea aceasta. Sau ce fac cu fratiorii. De multe ori au venit si aveau tot felul de stari, mi-au povestit ca au un nou fratior si mami nu mai are timp de mine, nu imi mai ofera atentie… Tot timpul stateam si le explicam. De aceeasi atentie pe care o ofera parintii fratiorilor vostri acum, ati avut parte si voi cand erati mici. Si le-am tot repetat acest lucru, le-am dat exemple, uite si X are un frate mai mic, si l-am rugat sa le povesteasca din experinta lui. Si am impartasit de fiecare data. Eu vreau sa spun ca orele de educatie civica si de dezvoltare personala, la mine tot timpul au existat in orar si poate le-am prelungit mai mult decat imi oferea mie schema orara. Tocmai pentru a purta astfel de discutii cu ei, sa ii ajut. Reusesc sa ma adun de fiecare data, nu imi place sa plece vreun elev suparat de la scoala, nu imi place sa plece suparat acasa, oricat m-ar necaji, la finalul zilei sa plece linistit, sa plec si eu linistita. “Este important sa intelegem nevoile si sentimentele copiilor” Cum ar trebui sa decurga o ora pentru a face lectiile interactive, cu dezbateri si idei?
Aprobarea si sprijinul ajuta la construirea increderii in sine. Daca ii aprobam si sprijinim, ii ajutam sa aiba incredere in ei si sa aiba incredere si in noi. La orele noastre dezbatem de obicei foarte multe subiecte, ascultam parerea tuturor copiilor si impreuna decidem cum vom desfasura diferite activitati, care sunt punctele pro, care nu si de ce putem beneficia mai departe, ne consultam cumva. Jocul este metoda care ne atrage intotdeauna si deseori incerc sa il includ printre activitatile de predare. Copiii iubesc jocurile si le da si o stare buna. Ce inseamna sa fii un invatator bun?
Sa fii un invatator bun inseamna sa ai foarte multa rabdare in primul rand, sa stii sa fii copil indiferent de varsta, sa poti sa te cobori la nivelul fiecaruia pentru a-i putea intelege nevoile si sentimentele. Daca te comporti ca un adult si nu poti sa depasesti anumite limite si sa iti dai seama ce simte acel copil, nu ai cum sa ai rezultate cu el, nu poti sa faci nimic. Te pui in pielea lui, deci eu ma pun in pielea fiecaruia si de obicei stau de vorba cu ei si cand mi se pare mie ca nu inteleg, ca este ceva acolo, il iau separat si discut cu el si il intreb. Am avut sedinte pe holuri, intre patru ochi. Intreb: de ce ai facut asta? Ce ai simtit? Cand nu reusesc sa inteleg ca de cele mai multe ori imi dau seama. De ce, ce au vrut sa faca, imi recunosc si greseli, mi le spun, au incredere sa imi spuna. “In pandemie ne-a fost dor de imbratisari, de apropierea fizica si de zumzetul clasei” Cum s-a conturat procesul si relația invatator-elev dintre tine si copiii de la clasa in aceste vremuri (scoala online)? Ați intampinat dificultați de la distanța?
Scoala online a insemnat pentru noi ceva nou, si cum noi suntem in permanenta curiosi, nu ne-am lasat afectati de aceasta situatie si am cautat impreuna diverse mijloace prin care procesul educativ sa mearga mai departe, indiferent de situatie. Ei sunt deschisi, sunt la curent cu toate metodele noi, le-a placut scoala online la inceput, dupa care a intervenit dorul si lipsa apropierii fizice. Dorul de imbratisari, dorul de a ne vedea, le e era dor de galagia din clasa. Imi spuneau la un moment dat fetitele: “doamna, nu imi vine sa cred ca imi este dor de galagia din clasa.” Pentru mine a fost greu ca nu am iesit. Si la un moment dat, imi doream doar sa incepem fizic, orice ar fi, nu mai puteam nici eu. Imi era greu pentru ca nu vedeam ce scriu, ce rezolva, nu reuseam sa ii vad pe toti. La scoala, lucrez cu ei la tabla, lucrez cu ei in paralel, sunt organizata. Foloseam si tabla de la Zoom, ii puneam pe ei sa o foloseasca, dar era mai greu, pana gaseau de unde sa stearga, pana desenau ei cubul, se ducea ora de matematica cu doua probleme. Pe cand aici, exersam altfel. Credeti ca Scoala trebuie si/sau poate sa educe?
Primele modele din viata copiilor sunt parintii, dar ulterior intervenim noi, cadrele didactice, care suntem direct implicate in dezvoltarea copiilor. Inevitabil ajungem sa devenim modele pentru multi dintre ei. De aceea, este absolut necesar ca profesorul sa faca o echipa cu parintele pentru a avea cele mai bune rezultate. Pana la urma, avem aceleasi obiective si noi si parintii, iar daca nu suntem o echipa, daca nu suntem transparenti unii de fata de ceilalti, nu am facut nimic. De aceea, este bine sa existe comunicare si cand sunt bune si cand sunt rele. Am avut parte de acest lucru din partea parintilor. In general, ne-am inteles foarte bine, am avut un colectiv super si de copii si de parinti. Am stat de vorba cu ei prieteneste inca de la inceput, de fiecare data cand am avut sedinte i-am ascultat. Exact cum fac cu copiii, am facut si cu parintii. Am ascultat ce au de zis, cum vad ei lucrurile, eu le-am prezentat cum le vad eu, mi-am spus parerea mea, oarecum mai cunoscator decat ei. Parintii au fost receptivi si m-au ajutat si sustinut foarte mult. “Relatia noastra se bazeaza pe sinceritate si pe incredere, suntem prieteni si incercam sa ne bucuram impreuna de toate reusitele frumoase, dar ramanem uniti si atunci cand intampinam dificultati” Care sunt punctele forte ale Scolii Internationale King George? De ce ati recomanda aceasta scoala parintilor si copiilor? Vorbim despre resursele materiale in primul rand, spre deosebire de sistemul de stat, clasele beneficiaza de dotarile necesare, astfel incat procesul educativ sa fie atractiv si placut elevilor. Avem o curte spatioasa in care copiii se pot bucura de natura, cadrele didactice sunt bine pregatite, instruite si dedicate procesului educativ.
Numarul de copii este mai mic si astfel apropierea este mai mare. Reusesti sa ii cunosti foarte bine, sa le stii si pasiunile. Beneficiaza de mult mai multa atentie si cunoscandu-i mult mai bine cumva poti sa ii gestionezi si mult mai usor, vazand ce le place, ce nu le place, te pliezi pe ceea ce ii atrage pe ei, te folosesti de niste lucruri. Prezentati-ne cateva aspecte esentiale care definesc relatia dumneavoastra cu elevii.
Noi discutam absolut orice, relatia noastra se bazeaza pe sinceritate si pe incredere, suntem prieteni si incercam sa ne bucuram impreuna de toate reusitele frumoase, dar ramanem uniti si atunci cand intampinam dificultati. Si atunci cand unul dintre noi trece printr-o situatie mai grea sau printr-un moment mai neplacut, incercam sa il sustinem, ne ajutam si ne consultam. Sunt foarte uniti elevii mei si chiar avem o regula a clasei: “Greseala recunoscuta este pe jumatate iertata”. Toate conflictele care apar la nivelul clasei sunt gestionate prin comunicare, despic firul in multe parti, discut cu ei si in privat. Nu reusesti fara rabdare. Mirabela Mitu:“Am vazut in fiecare copil, copilul meu.” Povestiti-ne o intamplare emotionanta/amuzanta/marcanta traita la King George.
Wow, sunt foarte multe. Am cutii intregi cu biletele si desene de la ei, facute si daruite cu ocazii speciale sau pur si simplu pentru ca asa au simtit ei. Ma luau prin surprindere, nu trebuia sa fie o ocazie speciala. Un moment emotionant pe care l-am trait a fost atunci cand am revenit fizic la scoala dupa perioada de pandemie. O fetita m-a tinut de vorba pe coridor, timp in care ceilalti pregateau ceva in clasa. Cand am intrat in clasa, m-au asteptat cu confetii pe care le-au bagat in baloane si au spart baloanele deasupra capului meu. Mi-au scris pe tabla o multime de mesaje si pe catedra mi-au umplut catedra cu biletele si inimioare. M-am emotionat teribil. Acestea sunt momentele cand iti dai seama ca merita, iar cea mai mare motivatie este reusita ta. Cand iti dai seama ca copiii chiar te iubesc si vad in tine o a doua mama. Mama de la scoala. La prima mea serie de elevi, la incheierea clasei a IV-a, mi-a fost foarte greu sa predau stafeta. Am plans foarte mult la festivitatea de incheiere la clasa a III-a deoarece eram in online, imi lipsea mie totul. Am organizat festivitatea la care au fost prezenti copiii si parintii, care mi-au pregatit mesaje personalizate. Am plans ca un copil… am plans cu totii… Ne lipsea apropierea aceea, a fost perioada in care eram destul de dati peste cap, socati, anxiosi, ne lipsea socializarea, doream sa ne vedem si sa fim impreuna. Ecranul acela mai rau ne facea. Voiam sa incheiem frumos, dar sufeream acolo, a fost foarte ciudata festivitatea aceea. Erau nedumeriti, se intrebau de ce tocmai la clasa a IV-a nu suntem la scoala? Venea clasa a IV-a, era ultimul nostru an impreuna, doream sa fim impreuna, doream sa profitam de fiecare zi.
De fiecare data, cand am avut ocazia, am fost in fiecare excursie cu ei, ne-am plimbat, ne-am aventurat, am descoperit lucruri noi impreuna. Trebuie sa stii ce ingrediente sa folosesti. Sa vrei sa cunosti copiii. Am vazut in fiecare copil, copilul meu si acest aspect mi-a asigurat un parcurs exceptional alaturi de micutii mei.
21 mai - Interviu cu Andreea Mesescu, profesor de limba si literatura engleza la Scoala Internationala King George: "Ceea ce scrie un profesor pe tabla vietii nu poate fi niciodata sters."
“Doamna diriginta reprezinta o parte din inima mea. Inteligenta, amuzanta si cool, «Teacher» ne face fericiti, ne amuza, ne iarta daca gresim, ne este prietena si ne invata sa fim rabdatori.” Cu sinceritate si entuziasm, asa incepe descrierea dirigintei un elev din clasa a VI-a. Cu nerabdare, pornim si noi in descoperirea profesorului diriginte, Andreea Mesescu. Inainte de a le fi diriginte copiilor de la clasa a VI-a, Andreea le este profesor de limba si literatura engleza, le este prietena, le este mentor, le este partener de distractii, le este o a doua mama. Un om caruia meseria de profesor i se potriveste de minune, caruia i se citeste bucuria pe chip atunci cand intra pe poarta scolii, un om cu inima deschisa, energic si creativ, pe care atat colegii, cat si copiii se pot baza. Implicata, devotata, mereu atenta si dornica sa vina in sprijinul elevilor sai, Andreea Mesescu este o profesionista desavarsita, iar maratonul intrebarilor ne-a ajutat sa o cunoastem mai bine. Cand ai debutat in profesia de cadru didactic? Ce te-a motivat si care au fost dorintele profesionale la inceput de drum?
Am debutat in meseria de cadru didactic in urma cu aproximativ 9 ani. Daca m-ai fi intrebat acum 11 ani, cand eram in liceu, cu siguranta as fi spus ca nu vreau aceasta meserie. Insa, viata te duce fix acolo unde nu te astepti, si astfel, am ajuns sa absolv Facultatea de Litere, Limba Romana-Limba Engleza si implicit sa fiu profesor de limba engleza. Orice inceput de drum este greu, dar, debutul in aceasta lume m-a ambitionat sa merg mai departe si sa imi doresc cat mai multe pe plan profesional. Am avut ocazia sa particip la diverse cursuri si seminarii, ulterior adaptandu-le orelor de curs. Andreea Mesescu: “Mizez foarte mult pe comunicarea si interactiunea cu copiii.” De cat timp colaborezi cu Scoala Internationala King George?
Colaborarea mea cu Scoala Internationala King George a inceput in urma cu 7 ani, cand am pasit pentru prima data pe aceste porti, putin timida si cu emotii. Inca din timpul interviului mi-am dat seama ca este un mediu placut si am acceptat cu entuziasm sa fac parte din marea familie King George. Nici nu stiu cand a trecut timpul, parca a zburat. Fiecare zi a fost o noua provocare. Cum sunt elevii intr-o scoala privata? Prin ce metode i-ai atras spre limba si literatura engleza?
Ar fi multe de spus. In primul rand consider ca elevii dintr-o scoala privata sunt bine formati, cu reguli bine stabilite si cu un bagaj de informatii. In al doilea rand, sunt putini in clasa, ceea ce constituie clar un avantaj. Incerc sa fac orele de limba engleza cat mai interactive, de la ore clasice de predare la jocuri, kahoot-uri, quiz-uri, exercitii de listening si speaking. Mizez foarte mult pe comunicarea si interactiunea cu copiii. Rezultatele bune obtinute de elevi la diverse competitii reprezinta cea mai mare satisfactie pe care poate sa o aiba un profesor. Eforturile depuse sunt incununate prin participarea elevilor mei la diverse concursuri sau olimpiade de limba engleza (Cambridge-Hippo-Koala). In momentul in care vad ca se califica in semifinale, reprezinta cea mai mare mandrie si rasplata tuturor eforturilor depuse pana in acel moment. Tabla interactiva – suport pentru educatie digitala Cum ar trebui sa decurga un curs de limba engleza pentru a face orele interactive, cu dezbateri si idei?
Pentru ca un curs de limba engleza sa fie interactiv, in primul rand ar trebui stabilite regulile la nivel de clasa. Ora ar putea incepe cu un warm-up, un joc, iar copiii sa isi exprime apoi ideile si sa vorbeasca liber. In cadrul orelor mele de limba engleza imi place sa adaptez in felul urmator: dupa ce parcurgem lectia, recapitulam sau aprofundam lectia prin jocuri precum kahoot-uri sau quiz-uri, pentru a-si fixa fiecare cunostintele si a le aprofunda cat mai in detaliu. De asemenea, avem fise de lucru, dar, in acelasi timp, pentru speaking folosim diverse jocuri sau poate activitati afara cu mingea in care copiii trebuie sa isi dezvolte vocabularul.
Avem si zile, precum ziua de vineri, cand facem doar activitati interactive, vizionam anumite filmulete, dezbatem asupra lor, facem jocuri in echipa. Incercam sa dezvoltam toate partile Reading-Writing-Speaking-Listening. Orele de Speaking le adaptam mai des dupa-amiaza si le desfasuram atat in clasa, cat si afara, prin activitati cu mingea, biletele, sau jocuri de rol in care ei trebuie sa isi imagineze diverse situatii. Tot la Speaking avem exercitii prin muzica, fise de lucru in care ei trebuie sa scrie anumite cuvinte doar ascultand melodii si sa completeze textul respectiv. Writing-ul presupune crearea unor compuneri sau scrisori, pe care copiii pot sa le adreseze unei persoane apropiate lor, unui coleg, unei mamici, unui tatic, unei bunici, unui cadru didactic, sau, pur si simplu sa isi exprime multumirile sau sa spuna pentru ce sunt ei recunoscatori. Partea de Reading o exploram mai ales prin jocuri pe tabla interactiva, unde fiecare trebuie sa parcurga diverse exercitii, iar la finalul acestora sa vada exact notiunile pe care si le-au insusit sau nu. Ne place sa avem o zi dedicata jocurilor, sa ne jucam WordShake, un joc in care ei trebuie sa formeze cat mai multe cuvinte cu literele date, in timp record de 3 minute. “O calitate esentiala in aceasta meserie este rabdarea” Ce inseamna sa fii un profesor bun? Nu cred ca profesorii pot fi impartiti intre buni si rai. Cred ca fiecare incearca prin metodele sale sa faca ce este cel mai bine pentru copii. Insa, pot spune ca o calitate esentiala in aceasta meserie este rabdarea. Cum s-a conturat procesul si relatia profesor-elev dintre tine si copiii de la clase in aceste vremuri (scoala online)? Ati intampinat dificultati de la distanta? In timpul scolii online, am invatat impreuna cu copiii cum sa ne adaptam si sa facem fata situatiei, iar eu consider ca am reusit. Am invatat impreuna cum sa lucram pe Zoom, sa fim mai intelegatori, mai cooperanti si sa avem rabdare unii cu altii. Dificultatile pe care le-am intampinat de la distanta au fost evident problemele tehnice, problemele cu internetul – «Deschide-ti camera, deschide-ti microfonul, esti acolo? Esti prezent?» Si bineinteles, o mamica, o bunica in cadru. J Chiar si in timpul orelor online, am incercat ca lectiile sa fie altfel si sa facem cat mai multe jocuri. De asemenea, am avut diversi invitati in cadrul orelor de dirigentie, mai ales pe partea de sanatate, precum doctorul Vasi Radulescu, dar ne-am si distrat, iar acest lucru l-am facut impreuna cu un specialist in cadrul unui atelier de dictie. Crezi ca Scoala trebuie si/sau poate sa educe?
Da, bineinteles ca scoala poate si trebuie sa educe, insa sa nu uitam ca ceea ce facem noi zi de zi la scoala nu este suficient si parintii ar trebui sa fie constienti de acest lucru. Educatia porneste de acasa, in primul rand. Noi ii formam pe copii si contribuim la procesul lor de formare. Andreea Mesescu: „Aspectele care definesc relatia mea cu copiii le reprezinta increderea, rabdarea si sprijinul pe care-l ofer” Care sunt punctele forte ale Scolii Internationale King George? De ce ai recomanda aceasta scoala parintilor si copiilor?
In primul rand, numarul mai mare de ore pe partea de limbi straine, evident, doar sunt profesor de limba engleza. J Calitatea serviciilor, diversitatea oferita, faptul ca sunt putini copii in clasa, astfel profesorul poate sa insiste si sa lucreze mult mai bine la nivel de clasa. As recomanda aceasta scoala parintilor prin simplul fapt ca sunt profesor aici de atatia ani, iar noi aici incercam sa le fim prieteni si apoi profesori. Copiii inscrisi la scoala noastra au posibilitatea de a-si da examenele Cambridge, de a participa la diverse concursuri si la examene internationale, care ii ajuta si le deschid drumul dupa ce finalizeaza ciclul primar sau gimnazial. Avand in vedere ca limba engleza este principala limba vorbita in intreaga lume, faptul ca ei o invata si o stapanesc de la o varsta atat de mica, le va deschide drumul pe viitor, catre noi oportunitati. Copiii vor putea sa realizeze tot ce isi doresc, sa isi traseze obiective inalte, sa intre la un liceu bun, la o facultate pe masura. Prezinta-ne cateva aspecte esentiale care definesc relatia dumneavoastra cu elevii.
Aspectele care definesc relatia mea cu copiii le reprezinta increderea, rabdarea si sprijinul pe care-l ofer, intelegerea de care au nevoie in anumite momente. Atunci cand sunt tristi, cand sunt suparati, cand poate nu trec prin cel mai bun moment al vietii lor, ei apeleaza la mine, ii ascult si ii indrum. De exemplu, astazi cand am urcat spre clasa, un elev ma astepta in capatul scarilor si mi-a oferit o imbratisare. L-am intrebat ce s-a intamplat, a spus ca pur si simplu a simtit nevoia sa imi dea o imbratisare. Ma bucur ca pot fi prietenul de care au nevoie in momentele cele mai importante din viata lor, dar si partenerul de distractie. In acest sens, inainte sa inceapa pandemia, am avut ocazia sa merg cu ei atat la meciuri de handbal, cat si la escape room. Am realizat aceste activitati cu promisiunea ca le vom relua in momentul in care contextul epidemiologic ne va permite. Pandemia nu ne-a impiedicat sa desfasuram activitati online si sa facem atat lectiile, cat si orele de dirigentie altfel. Aceasta perioada ne-a consolidat relatia, ne-a ajutat sa ne cunoastem mai bine si sa devenim mai solidari. Avem un bucket list de indeplinit pana la sfarsitul clasei a VIII-a: o excursie la mare si una la munte, activitati precum paintball, vizionarea unui film, iesire la McDonalds, KFC, Burger King sau toate trei. J Imi place sa am o relatie deschisa cu elevii mei, in timpul orelor sa beneficiem de respectul necesar atat din perspectiva de profesor, cat si din cea de elev. Iar in afara orelor, in timpul liber si in pauze sa le fiu un bun prieten, sa depasim momentele grele prin imbratisari si rasete. Lucrul nostru preferat este sa ne oferim cate o imbratisare. :-)
Avand in vedere varsta pe care o au si impedimentele care apar zi de zi, consider ca invat in acelasi timp cu ei si incercam sa ne adaptam diverselor situatii. Avem o relatie deschisa si colaboram atat de bine, trecem impreuna peste momentele dificile, peste micile certuri pe care le avem si stim sa ne bucuram de toate clipele frumoase impreuna. Am multe scrisori de la ei, mesaje frumoase de sarbatori, mesaje care m-au lasat fara cuvinte. Chiar si in vacante, copiii nu ezita sa isi arate recunostinta sau iubirea fata de mine prin mesajele pe care mi le trimit, faptul ca imi trimit un simplu smile, un «I love you», sau ma intreaba cum sunt, cum imi este vacanta, inseamna enorm pentru mine. Le spun mereu copiilor ca sunt apreciati, consider ca mai ales in vremurile de astazi, ei au nevoie din ce in ce mai mult sa fie auziti si sa simta cu adevarat ca este cineva acolo pentru ei. «We love you because you give us hugs, you give us candies, you laugh, you are happy» Despre recunostinta
Au trecut doi ani de la preluarea clasei si imi place sa le pregatesc surprize si sa le arat des recunostinta mea fata de ei. Sunt mai mult decat bucuroasa ca am acceptat aceasta pozitie si ca i-am preluat drept clasa si este o decizie pe care nu o voi regreta niciodata, din contra, imi aduce enorm de multa bucurie si satisfactie. La randul lor, ei ma impresioneaza. In momentul in care au avut de facut o compunere despre mine, un elev din clasa a scris ca daca eu as pleca, in clipa urmatoare el ar veni dupa mine oriunde m-as duce. A adaugat ca el si-ar dori sa fiu diriginta lui si la liceu si ca eu pentru el sunt ca a doua mama. O eleva a scris ca daca ar fi sa se mute la o alta scoala, ea nu ar uita niciodata cat de bine i-am tratat si cat de mult i-am respectat: “If I will have to move to another school, I wouldn’t forget how great you have treated us and respected us. You were my first decent acting teacher and I like how you like to do what you do. We love you because you give us hugs, you give us candies, you laught, you are happy”. Cea mai mare recunostinta o primesc de la ei atunci cand se exprima prin scris, sunt constienta de faptul ca ma iubesc si tin enorm la mine si imi demonstreaza asta zi de zi. In momentul in care ei transpun aceste lucruri in cuvinte, parca au un alt ecou, este incununarea muncii de profesor si a efortului depus zi de zi ca sa le fie bine. Povesteste-ne o intamplare emotionanta/amuzanta/marcanta traita la King George. Am multe intamplari emotionante pe care le-am trait de-a lungul anilor in cadrul Scolii Internationale King George de la toti copiii si de la toate clasele. Insa, cele mai multe amintiri le am din momentul in care am devenit diriginta si am preluat clasa a V-a. Deseori, copiii imi pregatesc mici surprize, de la a ma astepta cu nerabdare si in momentul in care deschid usa, sa vina la mine sa ma imbratiseze, a-mi lipi stickere pe toata catedra, a-mi face diverse desene cu «We love you, Teacher!», «You are the best!». Lucruri marunte care pentru mine fac diferenta si conteaza destul de mult, mai ales cand am o zi mai proasta. Insa, cea mai frumoasa si emotionanta amintire cu ei pana in acest moment, ramane cea de la sfarsitul clasei a cincea, cand am avut festivitatea de final de an pe Zoom, in luna iunie. A fost diferit si impresionant. Mi-au scris pe coli “We love you, teacher” si le-au afisat pe camere in timpul orelor online. De asemenea, de ziua mea mi-au pregatit o surpriza si m-au asteptat cu confetti in clasa si tabla plina de desene. Zi de zi nu inceteaza sa ma surprinda placut printr-un simplu cuvant sau o simpla imbratisare. Sunt foarte atasata de ei si consider ca avem o relatie speciala, asadar toate surprizele venite din partea lor sunt emotionante si unice.
14 mai - Interviu - Carmen Rusanu, profesor de limba si literatura germana laScoala Internationala King George:“Meseria m-a ales pe mine”
Clopotelul suna vesel. Pauza s-a incheiat. Elevii nostri se indreapta catre clase, pregatiti de noi lectii interesante si interactive. La clasa a V-a incepe ora de limba si literatura germana, copiii o asteapta cu nerabdare pe Frau. Cu mic cu mare, cu totii o alintam pe profesoara de limba si literatura germana, Carmen Rusanu - Frau. Un om plin de energie, un om devotat, care pune suflet si pasiune in munca sa, un om cu idei creative, un profesor care inspira, care incurajeaza, care educa, sprijina si isi lasa amprenta asupra copiilor.
Am avut onoarea si bucuria sa o cunoastem pe Frau dincolo de clasa, sa o descoperim si sa o ascultam cu entuziasm. Unul dintre mottourile in care crede cu tarie “Trateaza-i pe ceilalti cu acelasi respect cu care vrei sa fii tratat” o claseaza printre profesorii responsabili, atenti si implicati. Cand ai debutat in profesia de cadru didactic? Ce te-a motivat si care au fost dorintele profesionale la inceput de drum?
Pasiunea pentru aceasta meserie a inceput inca din copilarie, cand ma jucam cu vecinii si prietenii mei “de-a scoala”. Aveam catalog, ii notam pe toti, eu eram profesorul care preda si imi imaginam ca ei sunt la scoala in banci, ii ascultam si le treceam note in catalog. Uneori, ma jucam si singura cu papusile, le puneam note, absente, le predam. Cand invatam ceva interesant la o materie, ma duceam acasa, ma transformam in profesoara si predam lectia respectiva. Imi amintesc ca predam in special limbi straine, franceza si engleza la inceput. Astfel, am invatat multe cuvinte in limbile straine pentru ca dorind sa le arat o imagine elevilor mei fictivi sau sa ii invat ceva, mi se intampla sa nu stiu un cuvant si imi hraneam curiozitatea cautand mereu cuvintele in dictionar. Joaca m-a ajutat sa imi dezvolt vocabularul si abilitatile de comunicare in limbile engleza si franceza. Anii au trecut, iar in liceu, profesoara mea de latina imi spunea mereu ca mi s-ar potrivi meseria de profesoara. Dupa absolvirea facultatii, primul meu job a fost de profesoara la o scoala privata. Treptat, totul a venit de la sine, nu ma imaginam lucrand in alt domeniu, cred cu tarie ca meseria m-a ales pe mine, nu eu am ales-o pe ea. Carmen Rusanu: “Profesorul trebuie sa stimuleze si sa incurajeze mintile tinere pe care le invata.” De cat timp colaborati cu Scoala Internationala King George? Cu Scoala Internationala King George colaborez din anul 2018. Am venit cu toata deschiderea si devotamentul si m-am bucurat sa gasesc aici o echipa solida, puternica, cu oameni bine pregatiti si devotati profesiei. Meseria de profesor este dinamica, frumoasa si plina de provocari, de aceea ne mentinem tineri. Cum sunt elevii intr-o scoala privata? Prin ce metode i-ati atras spre limba si literatura germana?
Copiii sunt la fel si in scolile private si in scolile de stat, singura diferenta la care ma pot gandi acum este faptul ca cei din scolile private provin din familii cu o stare materiala mai buna, ceea ce la scolile de stat nu este valabil peste tot. In cadrul scolilor de stat, am lucrat si cu copii din medii defavorizate si a fost o experienta frumoasa, a fost o lectie de viata pentru mine si pastrez cu drag amintirea acelor ani. Timp de un an am lucrat cu elevii din programul “A doua sansa”, iar constiinciozitatea lor, forta si dorinta de a-si continua studiile erau admirabile. Erau persoane cu familii si slujbe care isi faceau timp sa vina la scoala de dupa amiaza, bucurosi ca li se daduse aceasta oportunitate. Metode prin care ii atrag pe elevii mei spre limba germana? Variate, cred (rade...) Incerc sa tin pasul cu ceea ce le place lor, noi suntem o echipa, o echipa in care invatam unii de la altii. Eu ii invat germana si ei ma invata despre ceea ce este “in trend” in randurile copiilor si adolescentilor. Imi povestesc despre hobbyurile lor si incerc sa inserez in lectiile mele cat mai multe cuvinte si activitati care sa contina interesele lor; incerc sa fac cat mai multe jocuri de rol. Din fericire, predarea unei limbi straine presupune multe activitati creative si comunicative. Profesorul trebuie sa stimuleze si sa incurajeze mintile tinere pe care le invata. Atunci cand intru in clasa, ma simt ca si cand as intra intr-o sala de spectacol, unde trebuie sa tin o reprezentatie atragatoare pentru publicul meu, iar pana la final sa il si angrenez in activitatile mele. Este ca o piesa de teatru modern, cred. Copiii sunt cei mai sinceri si cei care se plictisesc cel mai repede, tocmai de aceea trebuie sa fii (si) spontan. Pentru mine este foarte important ca elevii mei sa isi insuseasca notiunile predate, dar si mai important este ca ei sa foloseasca in mod independent ceea ce au invatat. Imi place sa ii aud cum ma saluta in germana atunci cand ne intalnim pe holurile scolii, cum incearca sa faca small talk in germana cu mine sau intre ei sau cand imi spun ca au folosit limba germana in calatoriile din vacante. „Ca sa inveti o limba straina foarte bine, trebuie sa ai si un profesor bun, dar trebuie sa ai si tu vointa.ˮ De ce ai ales sa studiezi limba germana?
Povestea cu invatatul limbii germane incepe in vremea adolescentei pe cand imi placea foarte mult o formatie de muzica. Formatia aceasta era invitata des la posturile TV din Germania si ma enervam ca nu intelegeam ce se discuta. De asemenea, gaseam multe reviste in limba germana in care erau articole despre ei. Si astfel, mi-am dorit sa invat limba germana, sa inteleg ce spun preferatii mei de atunci. Ei sunt americani, insa, in Germania cum sunt dublate filmele si interviurile, totul era transmis in limba germana. De asemenea, am avut noroc ca aveam o profesoara buna in liceu, care calatorea in Germania si ne povestea cum este viata acolo, ne spunea ce vestimentatie aveau adolescentii atunci, daca ne asemanam cu ei, ne stimula sa citim informatii despre cultura si civilizatia germana. Daca in clasele I-VIII am studiat limba engleza si limba franceza, din liceu am inceput sa studiez limba germana, iar in facultate am aprofundat-o. Iubesc limbile straine, mai ales ca imi place sa calatoresc si am observat pe pielea mea ca este un atu cand mergi intr-o alta tara sa stii limba respectiva. Ca sa inveti o limba straina foarte bine, trebuie sa ai si un profesor bun, dar trebuie sa ai si tu vointa, sa fii motivat asa cum eram eu motivata sa pot vorbi in limba germana in calatorii si sa inteleg ceea ce spuneau cantaretii mei preferati. La toate acestea se adauga mult mult exercitiu, studiu, conversatie, discutii cu vorbitori nativi, pe cat se poate sa si gandesti in limba pe care o studiezi, sa fii inconjurat de limba pe care o studiezi. „Ich liebe dich Frau aber Deutsch ist schwer” Cum ar trebui sa decurga un curs de limba germana pentru a face orele interactive, cu dezbateri si idei?
„Ich liebe dich Frau aber Deutsch ist schwer” [Te iubesc, Frau, dar limba germana este grea.] - imi spun uneori copiii, dar de cele mai multe ori atunci cand se termina ora si plec din clasa imi spun, dupa “Auf Wiedersehen” [La revedere], fireste, doar “ich liebe dich” - ma refer la elevii din clasele primare si primele clase de gimnaziu. Biletelele lor cu “declaratii” si desene ma bucura de fiecare data si oricat de obosita as fi imi aduc zambetul pe buze. Stiu ca limba germana nu este o limba usoara pentru multi dintre elevii mei, dar, dupa cum am mai spus, imi place sa gasesc tot felul de metode atractive prin care sa ii apropii de studiul acestei limbi. In primul rand, ii ascult pe elevii mei si incerc sa pregatesc activitati pe baza intereselor lor. Copiii sunt deschisi, empatici, dornici sa intre in jocul tau. Eu incerc sa le transmit faptul ca sunt un sprijin pentru ei, un partener de nadejde si incerc sa ii apropii de materia mea prin joc, prin faptul ca ii ascult, ii respect. Imi place intai sa descopar preferintele lor, pentru ca si eu am invatat limba germana pentru ca imi placea ceva. Atunci cand predau, imbin elementele, pregatesc lectii interactive si dinamice. Oarecum, am intrat in jocul lor si ei in al meu. Cred ca acesta a fost norocul meu, ca sunt un om jucaus care incearca sa se plieze pe nevoile cursantilor sai. . Cu copiii este o poveste frumoasa, copiii sunt mereu sinceri, iti dau feedback imediat in clasa. Ei te plac sau nu te plac, sunt atrasi sau nu de ceea ce faci tu. Ii pierzi foarte repede daca nu stii sa mentii lectia antrenanta. Eu imi fac un plan de lectie inainte sa intru la clasa, dar, pe parcurs se poate schimba dinamica orei, mai ales daca am de predat gramatica. Si cand ii vad ca nu sunt atenti, ca le pierd atentia, ma repliez, inventez o activitate si pun accent pe interactiunea cu ei. Incerc sa ii readuc in prezent, sa ii angrenez in lectia pe care o facem. «Se stie ca un profesor bun este cel care te face ca lucrurile mai grele sa ti se para usoare.» Grigore Moisil Ce inseamna sa fii un profesor bun?
Elevii au acest raspuns cu siguranta. Eu ma gandesc ca un profesor bun trebuie sa ii faca pe elevi sa invete cu drag, sa fie curiosi, sa le mentina atentia. Mai presus de toate, a fi profesor inseamna sa fii OM pentru cei carora le predai.
«Se stie ca un profesor bun este cel care te face ca lucrurile mai grele sa ti se para usoare.» Grigore Moisil Cum s-a conturat procesul si relatia profesor-elev dintre tine si copiii de la clasa in aceste vremuri (scoala online)? Ati intampinat dificultati de la distanta?
Prima mea ora online a fost cu o clasa de a doua. Aveam emotii pentru ca era prima experienta de acest gen, insa, elevii mei dragi abia asteptau sa imi impartaseasca experientele lor si sa ne arate o frantura din viata lor de dincolo de scoala. M-am gandit ca as incepe prea abrupt cu lectia din carte, era totusi ceva nou pentru toti, asa ca pe moment am sarit din scaunul de la birou si i-am luat pe Olaf si pe Zaky (o broscuta testoasa de plus pe care o cumparasem dintr-o calatorie) si le-am spus in germana: «Uitati, eu sunt aici cu Zachi si Olaf. Voi cu cine sunteti? Imi puteti prezenta animalutul vostru preferat sau jucaria voastra preferata.» Astfel, in loc sa incep cu lectia de zi sau cu temele, i-am ascultat cu drag, i-am vazut ca sunt dornici sa imi prezinte jucariile lor. Iar cei mai norocosi mi-au prezentat animalele de casa. Astfel, s-au trezit vorbind in limba germana, totul a venit natural. Cei mici sunt dornici sa se joace si nici nu simt cand tu ii pui de fapt sa vorbeasca in alta limba. Poate doar cand ii rogi sa mai si scrie, simt un mic “disconfort”, dar trece repede pentru ca ei inteleg ca scrisul este important in invatare daca le explici acest lucru. Am vorbit atat de mult despre prima ora pentru ca mi-a placut foarte mult. Orele online s-au desfasurat bine, ne-am adaptat cu totii, iar laitmotivul era, evident, - “esti pe mute/da-ti unmute”, secondat de refrenul “deschide-ti camera”. Elevii erau dornici sa imi arate si ce caracteristici ale aplicatiei Zoom mai descoperisera ei. Am invatat impreuna “cum sta treaba cu online-ul”. Evident ca noi avem nevoie de interactiune si cei mici invata mult mai bine face to face, dar ei au fost intelegatori si s-au adaptat scolii online. Pentru mine, (si) in perioada aceasta dificila la nivel mondial, dragii mei elevi sunt EROII mei si le-am spus acest lucru. Din timpul orelor online nu lipseau obisnuitele: “Doamnaaaa, ah teacher, of, Frau - Eu nu am ridicat mana sa raspund, voiam sa va intreb daca va place noul meu stilou - Voiam sa va cer voie sa merg la toaleta”. La unele clase, in loc de nume, copiii au folosit sintagma “ich liebe dich Frau” sau “die beste Frau” si normal ca m-au amuzat si emotionat. Ma emotionez de fiecare data cand primesc astfel de “declaratii”. Carmen Rusanu: „Noi, profesorii, elevii si parintii trebuie sa fim o echipa” Crezi ca scoala trebuie si/sau poate sa educe?
Scoala exista pentru ca trebuie sa educe, insa, acest lucru il poate face doar cu ajutorul parintilor; noi, profesorii, elevii si parintii trebuie sa fim o echipa. Imi place sa mentin legatura cu parintii in ceea ce priveste evolutia copilului; consider ca scoala si parintii sunt o echipa ce lucreaza pentru binele elevului. Care sunt punctele forte ale Scolii Internationale King George? Punctele forte sunt in primul rand resursele umane, Scoala Internationala King George beneficiaza de o echipa de profesionisti, oameni dedicati, care vin in sprijinul constant si permanent al elevilor. Conducerea este foarte receptiva de fiecare data la nevoile angajatilor sai. Un spatiu atractiv, resurse materiale, table interactive, calculatoare la fiecare clasa. Conducerea este foarte receptiva de fiecare data la nevoile angajatilor sai. Cum v-ati descurcat fara imbratisari in perioada pandemiei? Foarte greu. In mod normal, elevii din clasele primare ma imbratisau de multe ori atunci cand ne intalneam pe holuri si de fiecare data cand plecam din clasa. Acum au inteles ca pentru sanatatea noastra trebuie sa ne imbratisam virtual sau “din departare”, din vorbe. Inca ne este greu pentru ca nu a trecut perioada dificila. In perioada orelor online, parintii au inceput sa imi scrie emailuri sau mesaje si sa imi multumeasca pentru ca fac orele atat de atractive si interactive pentru copiii lor. Copiii mi-au scris scrisori virtuale in care imi spuneau ca le este dor de mine si de orele din scoala. Mesajele acestea ma coplesesc de fiecare data si ma fac sa imi doresc sa fiu mai buna, imi doresc sa fiu asa cum ma vad elevii mei. Cu siguranta, copiii au interes pentru o materie datorita profesorului. Trebuie sa ii faci sa li se para totul mai usor. Ma bucur cand vad copii si parinti multumiti si fericiti.
DATE DE CONTACT
Adresa:
Scoala Internationala King George ~ Sediul Pacii
(Gradinita)
Str. Piscul Crasani, nr. 17, Sector 6, Bucuresti
(zona Militari-Pacii, la 7 minute de statia de metrou Pacii)
Tel.: +40 761 880 643; +40 785 022 595 | E-mail: gradinitamilitari@king-george.ro
Scoala Internationala King George ~ Sediul Brancoveanu
(Scoala Primara, Gradinita, English Academy)
Str. Cimpoierilor, nr. 2, Sector 4, Bucuresti
(zona Brancoveanu-Budimex, statia Izvorul Crisului, autobuz 141, 116)
T: +40 751 024 024 | E-mail: scoalabrancoveanu@king-george.ro
Scoala Internationala King George ~ Sediul Uverturii
(Gradinita, English Academy)
Str. Stupca, nr. 6, Sector 6, Bucuresti
(B-dul Uverturii, statia Dezrobirii, autobuz 178)
T: +40 785 022 593 | E-mail: gradinitauverturii@king-george.ro
Liceul International King George ~ Sediul Iuliu Maniu
(Gradinita, Scoala Primara, Scoala Gimnaziala, Liceu)
Intrarea Capelei nr. 9B, Sector 6, Bucuresti
(Bvd. Iuliu Maniu, intersectie cu str. Valea Lunga)
Tel.: +40 761 880 643; +40 785 022 595 | E-mail: scoala@king-george.ro
Scoala Internationala King George ~ Sediul Prelungirea Ghencea
(British Roots – Nordic innovations, Gradinita)
Str. Intrarea Ciclop nr. 5-11, Sector 5, Bucuresti
T: +40 771 087 890 | E-mail: scoala@king-george.ro