Gradinite - Nature Kindergarten




Gradinita Bergman - Nature Kindergarten

Gradinita Bergman - Nature Kindergarten

DESPRE NOI

Bergman este o gradinita cu abordare holistica asupra educatiei si dezvoltarii copilului, care urmareste atingerea echilibrului personal prin aspectele evolutive principale: minte, trup si suflet. Activitatile desfasurate sunt gandite in asa fel incat indeamna la iesirea din spatiul inchis al salilor de clasa in spatiul natural al padurii.
Consideram ca invatarea, joaca si dezvoltarea in mediul natural sunt benefice si absolut necesare copiilor nostri, de aceea ne straduim sa petrecem cat mai mult timp in aer liber. In spatiul padurii regasim elemente de care cu totii apartinem. Fiind iubitori ai naturii, ne dedicam ideii de a inspira respectul pentru natura si toate creaturile ei, iar acest lucru include si modelarea si cresterea respectului interpersonal.
Copiii care frecventeaza cursurile gradinitei noastre se conecteaza cu natura, primesc aportul de aer curat si miscare necesare functionarii optime a organismului. Totodata isi dezvolta abilitatile cognitive si afective si invata sa gestioneze o gama variata de situatii de viata intr-un mod pozitiv si increzator, detinand instrumentele de baza ale unei vieti armonioase. Mai mult decat atat, ei sunt stimulati continuu sa participe la activitati noi prin care descopera aspecte interesante ale vietii lor si a celor din jur, dar si a elementelor naturii cu care intra in contact.
Varietatea activitatilor cuprinde explorarea mediului inconjurator prin construirea de adaposturi, cercetarea diverselor specii de plante, fotografierea tipologiilor de frunze, scoarte de copaci si crearea unor ascunzisuri fantastice pentru insectele padurii. Toate aceste activitati se desfasoara sub atenta supraveghere a personalului dedicat al gradinitei.
Prin modalitatea noastra de lucru, hranim curiozitatea innascuta a copiilor pentru natura si secretele acesteia si cultivam in copii pasiunea pentru invatare si dezvoltare continua.
Imprumutam cu mandrie de la antemergatorii nostri pe aceasta linie, norvegienii si dam sens in comunitatea noastra de copii termenului de "friluftsliv" (lit. viata in aer liber) , care descrie "un mod de viata petrecut prin explorarea si aprecierea naturii". (Anna Stoltenberg)

VIZIUNE

Bergman (ger. "omul muntelui") Kindergarten ofera o alternativa sistemului educational prescolar traditional din Romania, care implementeaza in tara noastra noutatea conceptului de "nature kindergarten", avandu-si originile in sistemul educational german si extizandu-se rapid in Nordul Europei, unde functioneaza cu mare succes.
Ceea ce distinge gradinita noastra de cele clasice este iesirea din spatiul inchis de predare, deci practic mutarea activitatilor in spatiul extern, cel al padurii.
Prin educatia oferita ne propunem sa crestem adulti puternici psiho-emotional, care stiu sa-si gestioneze dezechilibrele, sa se autoregleze si sa traiasca in armonie cu natura si societatea.
Dorim sa deschidem copiilor apetitul curiozitatii pentru natura, invatandu-i notiuni de baza si principii ale functionarii mediului inconjurator. Rolul educatorilor nostri este acela de a ghida si modela curiozitatea copiilor, lasandu-i pe acestia sa (isi) puna intrebari si sa faca singuri descoperiri. Consideram ca invatarea prin experienta este cea mai eficienta metoda educationala. Cand curiozitatea naturala a copiilor este hranita coespunzator, procesul de invatare se desfasoara organic, fiind stimulat de observatiile, intrebarile, provocarile intalnite ad-hoc in mediul exterior. Acesta ofera aer curat si oxigenarea corespunzatoare a creierului, incurajeaza joaca imaginativa, creativitatea, coordonarea mana-ochi, echilibrul, forta fizica si gandirea clara.

Beneficii

Am abordat conceptul nature kindergarten  in urma analizei beneficiilor pe care joaca in aer liber le are asupra fizicului si psihicului copilului.

Copiii isi satisfac nevoia de conectare la sursa vietiinatura, cu intregul sau potential hranitor si vindecator. Prin oportunitatile de dezvoltare a creativitatii cu ajutorul elementelor naturii, copiii au ocazia sa-si antreneze imaginatia la potential maxim, pregatindu-si astfel abilitatile necesare utilizarii unei gandiri logice si non-limitative pentru rezolvarea problemelor in viata de adult. 

 Copiii isi satisfac nevoia de a stabili relatii pozitive si sanatoase.
Credem in ideea ca natura are un efect terapeutic asupra omului, putand fi atat un ghid de vindecare, cat si un bun profesor si o metafora a bunastarii psiho-emotionale, avand rolul de a intari legatura intre minte-trup-suflet. Programele noastre sunt dezvoltate in asa fel incat sa nutreasca in copii o constiinta de sine cat mai vie, un nivel ridicat al inteligentei emotionale si dorinta de a mentine o relatie cat mai pozitiva si sanatoasa cu familia, prietenii, societatea si sinele. Atingem, in munca noastra, dezideratul mindfullness-ului, adica acea ancorare a gandurilor, sentimentelor, senzatiilor fizice in momentul prezent, in clipa ACUM, pe care copiii invata sa o savureze si exploreze deplin. Studii recente confirma ceea ce stiam, intuitiv: oamenii asimileaza mai usor atunci cand sunt stimulati si fizic, nu doar psihic. 

 Copiii isi satisfac nevoia de libertate. Mediul exterior este mediul natural al copiilor. Exista un sentiment aparte de libertate asociat cu exteriorul, care nu poate fi reprodus intr-un spatiu limitat. Deoarece copiii au acest sentiment innascut, si educatia in natura are impact si efecte pozitive superioare invatarii intr-un spatiu inchis. Cei mici sunt mai activi, mai motivati si mai absorbiti de informatii, dezvoltand o atitudine pozitiva fata de intreg procesul instructiv-educativ. Mediul in care muncim, respectiv invatam si ne jucam are efecte importante asupra afectivitatii noastre. Copiii sunt mai dezinvolti in mediul extern, mai dispusi sa coopereze la activitatile propuse, sa vorbeasca si sa iasa din propriile cochilii afective. In spatii inchise si aglomerate, comportamentul copiilor se poate modifica, devenind inhibat, solitar, agresiv sau morocanos.

 Copiii isi satisfac nevoia de miscare.
 Spatiul deschis este propice pentru dezvoltarea motricitatii, element de baza al invatarii, alaturi de joaca, dezvoltarea limbajului si accesul la experiente senzoriale.
In ceea ce priveste sanatatea, suntem tot mai constienti, la nivel de societate, de efectele nocive ale sedentarismului si alimentatiei necorespunzatoare. Adultii constienti de aceste aspecte care le impovareaza existenta au sansa de a alege pentru copiii lor un stil de viata sanatos, care cuprinde exercitiu fizic zilnic, oferind tonus si vigoare organismului, dar si un ritm metabolic structurat, cu armonie intre perioadele active si pasive. In cadrul gradinitei noastre ne asiguram atat ca cei mici mananca sanatos si regulat, cat si de faptul ca alearga, se catara, se leagana, sar si desfasoara exercitii fizice care antreneaza toate grupele musculare si oxigeneaza creierul.
Miscarea fizica contribuie la bunastarea psiho-afectiva, permitand energiei negative si surplusului de energie sa iasa din organism, facand loc sa domine starea de bine, calm si relaxare. Deoarece copiii nu au capacitatea de a-si gestiona trairile emotionale, a le elibera in mod asertiv, a le amana, a le transforma sau substitui, miscarea fizica este esentiala pentru echilibrul emotional pe care fiecare parinte doreste sa il vada in copilul sau.
In completarea tuturor beneficiilor mentionate vine si importanta Soarelui, care, pe langa rolul de a descreti fruntea, a aduce zambet pe chip, a oferi "chef de viata" si caldura in suflet, ne energizeaza cu vitamina D, atat de importanta pentru prevenirea imbatranirii organismului si a bolilor asociate cu aceasta.
In cartile "Last Child in the Woods" ("Ultimul copil din padure") si "The Nature Principle" ("Principiul naturii"), autorul Richard Louv vorbeste despre tulburarea deficitului de natura, care nu se limiteaza doar la copii, ci se observa si in randul adultilor, familiilor si comunitatilor. Pediatrii recomanda o "doza" zilnica de timp petrecut in natura, cunoscuta sub denumirea de Vitamina N. Copiii si adultii care petrec regulat timp in aer liber se bucura de beneficiile nepretuite pe care acest lucru le are asupra mintii, corpului si sufletului, cum ar fi vigoare fizica, succes academic si profesional, un nivel ridicat al constiintei de sine si increderii in sine, comunicare eficienta si deschisa, gandire critica si dezvoltarea creativitatii.

Valori educationale

Cele mai importante achizitii pe care copilul le dobandeste in cadrul gradinitei noastre sunt

  1. Sentimentul de siguranta si apartenenta

Este una dintre cele mai importante premise pentru invatare. Copilul trebuie sa se simta protejat in fiecare moment, chiar si atunci cand se implica in sarcini necunoscute, aparent periculoase. Stiind ca educatorii si ceilalti colegi sunt aproape, il urmaresc, copilul va actiona curajos, dar fara a intrece limitele proprii ale sigurantei, de care va fi constient intuitiv (datorita trainingului constant pe teme de siguranta in spatiul exterior). Atat colectivul, cat si educatoarele, prin legatura afectiva creata, vor oferi copilului mediul cald in care sa se simta integrat, placut si protejat.

  1. Incredere si speranta

Sunt simtaminte de care copilul are nevoie pentru a progresa si a creste in spirit de invingator. Increderea in fortele proprii, dar si in ceilalti, speranta in bunul mers al lucrurilor "de la natura" vor hrani entuziasmul copilului pentru invatare si dezvoltare personala continua. Acestea il vor pregati pentru o viata de adult condusa de optimism. Prin ceea ce facem zi de zi insuflam copiilor ideea ca fiecare actiune a noastra poate aduce o schimbare pozitiva in natura si in societate.

  1. Educatie formala, non-formala si informala

Programele indoor si outdoor dezvoltate de institutia noastra asigura acoperirea unei palete largi de metode educationale, prin divesitatea modalitatilor de abordare a continutului curriculumului. Avem lectii desfasurate atat in sala de clasa cat si in mijlocul naturii in cadrul carora sunt aplicate metode de predare formale, non-formale si informale. Educatia prin experienta ocupa un rol esential in sistemul nostru de predare-invatare deoarece efectele acesteia sunt deosebit de pregnante in formarea viitorului adult.

  1. Deprinderile de autoservire si independenta

Unul dintre principiile esentiale aflate la baza filosofiei noastre educationale spune "sa nu faci nimic din ceea ce copilul poate face singur". In activitatea noastra zilnica ii incurajam pe cei mici sa creada in potentialul lor de a se autoservi, a se ingriji singuri, bineinteles, adaptat la nivelul de varsta individual. Daca poarta imbracaminte si incaltaminte corespunzatoare, copilul poate sa se imbace si sa se dezbrace singur, sa mearga la toaleta fara ajutor (doar supraveghere), sa manance si sa se spele pe maini si pe fata. In ceea ce priveste purtarea de grija, copiii sunt incurajati sa empatizeze unii cu altii, sa se ajute reciproc la nevoie si sa se mentina in siguranta. Sunt invatati sa evalueze riscurile specifice in timpul excursiilor si sa nu se expuna acestora fara a discuta in prealabil cu educatoarele sau fara a fi supravegheati de acestea. Sentimentul responsabilitatii fata de propriile decizii si actiuni este insuflat prin programe speciale de training in care copiii invata succesiunea cauza-efect si evaluarea intuitiva a urmarilor actiunilor lor, dar si notiuni despre pericolele din natura.

  1. Conexiunea cu natura

Din cercetarile recente asupra gestionarii timpului copiilor reiese ca cei mai multi dintre ei petrec foarte mult timp "intre patru pereti", in detrimentul iesirilor in aer liber, neprofitand de beneficiile acestora. Atat la gradinita/scoala, cat si acasa, multi copii au tendinta de a se izola in jocuri one-on-one sau jocuri cu gadget-uri, care inhiba potentialul creator si nevoia de comunicare, dar si nivelul de exprimare libera a emotiilor si gandurilor in fata unui grup. Pe masura ce aceasta carenta de interactiune se accentueaza, societatea se transforma intr-una de tip individualist, in care fiecare isi urmareste interesul popriu, de multe ori fara a empatiza cu nevoile, sentimentele, gandurile ceiluilalt. Devenim astfel izolati si singuri intr-o lume in care e nevoie de noi si de iubirea noastra indreptata catre oameni si natura. Facem parte din ea, deci trebuie sa-i acordam importanta cuvenita!

  1. Valoarea comunitatii si a familiei

Participand la activitati si provocari dintre cele mai diverse, conexiunea formata intre copii le ofera un sentiment de apartenenta la comunitate pe care invata sa il aprecieze inca de mici. Prin activitatile de familie organizate, comunitatea copiilor si cea a parintilor care frecventeaza gradinita noastra vor fi exemple de valori esentiale pentru copii.

  1. Toleranta si respect

Respectam diversitatea naturii si pe cea interumana si insuflam copiilor toleranta fata de ceea ce este diferit de noi, de modul nostru de functionare si gandire. Intr-o lume cu atat de multe variatii, adaptarea inseamna acceptarea a ceea ce este, cu conditia de a nu dauna naturii sau celor din jur. De altfel, este ceea ce ne invata si practica mindfullness, anume atitudinea deschisa si optimista, non-invaziva fata de ceea ce intalnim. Alaturi de noi copiii invata sa fie prevazatori in legatura cu efectele actiunilor lor asupra celor din jur si asupra naturii.

Curriculum

Viata copiilor zilelor noastre este uneori prea structurata, atat in mediul educational (gradinita, centre de activitati, activitati artistice si sportive care urmeaza un orar fix), cat si acasa (ora mesei, ora de desene/gadget-uri, ora de imbaiere, ora de culcare). Copiii sunt adesea fortati de catre parinti si educatori sa faca anumite lucruri intr-o anumita ordine, sa se grabeasca pentru a ajunge la timp la cursuri sau a finaliza anumite actiuni. Modelul abordat de gradinita noastra permite copiilor sa se cufunde in observarea naturii fara a se grabi, fara adulti care sa le spuna ce au de facut acum si in continuare. Timpul se dilata pe masura ce copiii isi gasesc propriul ritm de functionare fara interventia autoritara a adultilor, iar acest sentiment de oprire a timpului este cu atat mai fascinant cu cat il traim tot mai rar in lumea frenetica a zilelor noastre. Copiii iubesc activitatile ca si cataratul, alergatul, constructiile si decoratiunile din materiale naturale, realizarea de adaposturi secrete. Cu toate acestea, foarte rar oferim copiilor ocazia de a descoperi aceste placeri, din motivul lipsei de timp sau a ingrijorarii exagerate, care ii priveaza de experiente inedite.
Atunci cand copiilor li se permite "doar" sa se joace in natura, ceea ce se intampla de fapt este o invatare pe baza de experienta despre elemente din biologie, ecologie, botanica, etnobotanica, zoologie, matematica, fizica si chiar inginerie. Mai mult decat atat, modelul "nature kindergarten" pune accent pe dezvoltarea socio-emotionala, cultivarea compasiunii si a bunatatii, empatiei, cooperarii si muncii in echipa.
Tipul de abordare pedagogica specific gradinitei noastre este pedagogia holistica, care isi seteaza ca si scop atingerea unui nivel cat mai ridicat de echilibru intre minte-corp-spirit, in beneficiul functionarii armonioase a individului in raport cu sine, cu societatea si mediul inconjurator. Limbile de predare sunt romana si engleza, cea de-a doua fiind introdusa la inceput cu traducere permanenta, nivelul folosirii acesteia ridicandu-se progresiv, in functie de gradul de asimilare observat in colectiv.
Sursele inspirationale care stau la baza programei educationale Bergman provin din sistemul educational nordic, care si-a demonstrat valoarea in ultimii ani, conform statisticilor internationale. Amprenta personala a viziunii gradinitei noastre se regaseste in fiecare activitate desfasurata, deoarece conceptul de "forest kindergarten" este nou in tara noastra si ne straduim sa il adaptam astfel incat sa se armonizeze cu modelele de parenting abordate de parinti acasa si cu specificul educatiei scolare din Romania - in care absolventii nostri urmeaza sa se integreze dupa anii petecuti la gradinita.

Curricula aplicata este impartita pe doua categorii de varsta:

  • 1 an - 2,5 ani - Infant/Toddler Curriculum
  • 2,5 ani - 6 ani - Preschool Curriculum

Fiecare dintre aceste doua nivele cuprinde activitati specifice, structurate pe 8 categorii de arii transdisciplinare:

  • Arta limbajului
  • Arte vizuale si dezvoltarea creativitatii
  • Dezvoltare psiho-socio-emotionala
  • Stiinte
  • Numeratie, gandire logico-matematica
  • Dezvoltarea motricitatii fine si grosiere
  • Deprinderi din viata practica
  • Intelegerea, cunoasterea si descoperirea mediului inconjurator

Activitatile specifice acestor domenii de studiu se desfasoara in 4 spatii amenajate corespunzator pentru a raspunde nevoilor copiilor. 

  • Camera pentru Dezvoltarea Creativitatii - prin coloristica, dispunerea mobilierului si posibilitatile multiple de utilizare a spatiului, incaperea este decorata in asa fel incat sa stimuleze potentialul creator al copilului
  • Camera de Stiinte - culorile si formele utilizate activeaza si alimenteaza nevoia de cunoastere si de raspuns la intrebari despre lume si viata
  • Camera Infant/Toddler - cu mobilier specific, adaptat nevoilor copiilor mici, are anexata Camera Senzoriala, in care invatarea de desfasoara dirijat prin intermediul celor 5 simturi
  • Camera de Socializare - locul unde se desfasoara activitatile in plen, spatiul de joaca comun, biblioteca pentru toate varstele, jocurile de echipa



DATE DE CONTACT
Adresa: Elena Caragiani 21C, sector 1
Cartier: Aviatiei
Reper: Metrou Aurel Vlaicu
Numere de telefon: Tel.Mobil: 0748.567.483
Persoane de contact: -
Internet:
Web: www.gradinitabergman.ro
facebook.com/gradinitabergman
E-mail:  contact@gradinitabergman.ro
Gradinita Bergman - Nature Kindergarten Gradinita Bergman - Nature Kindergarten Gradinita Bergman - Nature Kindergarten Gradinita Bergman - Nature Kindergarten Gradinita Bergman - Nature Kindergarten Gradinita Bergman - Nature Kindergarten Gradinita Bergman - Nature Kindergarten Gradinita Bergman - Nature Kindergarten Gradinita Bergman - Nature Kindergarten Gradinita Bergman - Nature Kindergarten Gradinita Bergman - Nature Kindergarten Gradinita Bergman - Nature Kindergarten

Recomandati aceasta pagina: